Så kom dagen da inntjeninga gikk litt dårlig en stund. Da hjalp det ikke med det fancy dokumentet mitt lenger. Det var bare å brette opp ermene og komme seg ut for å snakke med noen. Noen jeg kunne samarbeide med og noen som ville kjøpe det jeg hadde å tilby.
Noe av det var litt tungt å komme igang med, og noe at det måtte jeg gå ut av komfortsonen og mitt gode skinn for å tørre å gjennomføre. Hva du enn gjør, ikke sitt og drøm – få ting gjort!
11. Skaffe finansiering
Noe de aller fleste småbedrifter bekymrer seg for er hvordan de skal få nok midler til å drive slik de ønsker. Som nevnt i del 1 av artikkelen, er dette også en del av forberedelsene, men problemet har en tendens til å vedvare i oppstarten. Da gjelder det å stå på, sjekke ulike ordninger og ikke minst komme seg ut og selge det du har å tilby.
12. Strategiske avtaler
Inngå strategiske avtaler med samarbeidspartnere du kan ha et bra forhold til. Det kan sikre deg i perioder med lav inntjening. Da Walt Disney var pengelens i begynnelsen av sin Mikke Mus-karriære var det helt avgjørende for hans videre suksess at han inngikk gode avtaler med strategiske samarbeidspartnere, som f.eks. et tv-selskap som kunne vise tegnefilmene hans til folket. Han inngikk også lisensavtaler i forhold til figurene sine, rett og slett for å få de “ut”. Ikke vær redd for å ta kontakt med de som er “større” enn deg, for de har gjerne litt mer penger og en opparbeidet kundegruppe du kan nyte svært godt av. Tenkt godt igjennom hva du kan tilby, som de kan ha utbytte av, og vær stolt av det.
13. Mailingliste
Lag mailingliste og kunderegister med en gang, og bruk det aktivt. Loggfør hva kundene dine har kjøpt, så vet du det når du tar kontakt for å gi et spesialtilbud f.eks. Tenk kundelojalitet, og at de skal føle seg hjemme hos deg.
14. Facebook/Sosiale medier
I disse Facebook-tider er det naturlig å menge seg med alle de andre der ute, og har du ikke en egen Facebookside til firmaet ditt, så er det lurt å skaffe seg en. Bruk den for alt den er verdt, og har du mulighet kan du t.o.m. annonsere ekstra der. Har du ikke peiling i det hele tatt, ta kontakt med noen som har det. Det er ikke så vanskelig, og du vil kunne nå mange på en gang med produktet/produktene dine. Oppdater ofte, og gjør noen sprell. Husk å linke nettsiden din mot Facebooksiden.
15. PR
PR handler om å ha noe bra å fortelle, og få det ut forran de rette folka. Det kan være noe som er relevant i forhold til aktuelle hendelser/arrangement, noe spontant eller kreativt. Kontakt journalister som har vist interesse for ditt felt tidligere. Ofte funker direkte kontakt med journalisten bedre enn å bruke pressemelding for å få ut det du vil si. Ønsker du å skrive pressemelding, sørg for at den er spennende, relevant, morsom eller annerledes. Journalister generelt ønsker ikke å være kun et mikrofonstativ.
16. Produktplassering
Vet du om noen som kan ha bruk for produktene dine, og som er i kontakt med flere potensielle kunder? Hvis du klarer å plassere produktene dine blandt de du ønsker som kunder, vil ordet om produktene dine spres. Produktplassering kan du gjøre gratis, som en investering i markedsføringen din. Du kan for eksempel sponse noen med et eksemplar, du kan bruke produktet aktivit selv eller du kan få grupper av mennesker som liker produktet ditt, til å teste det ut.
17. Butikkavtale
Inngå avtale med en eller flere butikker/forretninger som kan selge varene dine. Hva med å avtale en prosentsats de kan få for at du skal få lov til å ha produktene dine i butikken? Pass på at du selv sitter igjen med fortjeneste også. Bruk litt tid på å finne egnede butikker, gjerne med varer i samme stil eller butikker med kunder du vil ha tak i.
18. Ta vare på eksisterende kunder
Mange jager kun etter nye kunder. De som allerede har kjøpt av deg har derimot syv ganger større sannsynlighet til å kjøpe av deg igjen, enn de som aldri har kjøpt noe av deg. Ta godt vare på kundene dine, og følg dem opp jevnlig. Har du relaterte produkter, og/eller kompletterende produkter du kan tipse de om? Kanske vil de kjøpe gaver til sine venner? Ta kontakt med de! Til og med vanlig post kan fungere, og det å ringe de direkte.
19. Bli en “ekspert” på ditt felt
Det tar litt tid å delta i ulike nettdabatter o.l., og det kan være verdt det hvis du gjør det grundig. Hvis du synes det blir for tidkrevende kan du kanskje bare lage en enkel blogg? Eller kanskje du kunne arrangere et kurs i akkurat det du driver med? Det gjør ikke noe om du ikke er verdensmester, så lenge det du har å komme med er til glede og av interesse for de som hører på. Det ville uansett vise at du engasjerer deg, og at du har peiling på det du driver med. Ta kontakt med en lokalavis som kanskje kan hjelpe deg å få ut informasjon om kurset ditt.
20. Tenk nytt og vær engasjert
Vær tilpasningsdyktig og oppdater deg fortløpende på hva som skjer i din bransje og i den gruppen med mennnesker du ønsker å selge produktene dine til. Tenk godt igjennom hva dine kunder kanskje kunne like, og som du ikke tilbyr pr. i dag. Du kan sende et postkort til alle som bor i en radius på 1,6 km ca. og fortelle at du finnes, eller andre ting som vil gjøre at folk husker deg. Vær oppfinnsom og ikke minst engasjert. Engasjement og glede smitter, og vil bli en del av merkevaren din hvis du er konsekvent og langsiktig. Du har det som trengs for å lykkes!
Er du vår nye produksjonsmedarbeider?
Vi søker deg som syns det virker spennende med produksjon av dekor- og profilprodukter til vår produksjonsavdeling.
Artiteq: Installasjon av Artiteq opphengssystem
Ditt Grafisk leverer opphengssystem for bilder fra Artiteq. Disse opphengssystemene [...]
Selvklebende klistremerker, etiketter og dekaler
Det er dog viktig at merkene har riktig kvalitet til rett formål – hvis ikke kan du bli skuffet av “holdbarheten”.