Hvordan markedsføre ditt eget lille firma? (del 1)

Da jeg skulle starte mitt eget lille firma, trodde jeg at jeg var godt rustet med en bachelorgrad i markedsføring i lomma. Så feil kan man ta – for markedsføring er noe ganske annet i praksis enn på papiret, skulle det vise seg. Med friskt mot lagde jeg en mangesiders markedsplan, akkurat slik jeg hadde lært på skolen. Alt var gjennomtenkt og godt planlagt, men det gikk på selvtilliten løs å skulle sette det ut i livet.

Del 1 handler om planleggingsfasen og de viktigste forberedelsene du kan gjøre. Del 2 handler om praktiske ting som funker for å få solgt noe, i det hele tatt. Det blir til sammen 20 tips til deg som skal eller driver for deg selv.

1. Generell planlegging

God planlegging er halve jobben, men fancy dokumenter i hopetall er bortkastet tid. Sats på ett enkelt notat som sier alt om hvem du vil være og hva du vil, super-kort fortalt. Mål & mening – rett og slett . Tenk langsiktig. Gjør en grundig sjekk i forhold til hvem konkurrentene dine er, og hvem du må være forberedt på å møte der ute, med tilsvarende produkter. Hvordan kan du være annerledes enn dem? Igjen, kort og godt.

2. Logo og profil

Hvordan vil du fremstå? Du ser mye mer proff ut med en gjennomtenkt og pen logo, enn om du har lappet sammen noe fra Clipart og Word. Hensikten med en logo er å bli kjapt gjenkjent av folk der ute, og skaffe deg en plass i bevisstheten deres. Da er det best å fremstå så godt som mulig. Husk like fine visittkort, og del dem ut så ofte du kan.

3. Markedsføringskanaler

Det høres ut som et begrep rett fra en lærebok, og det er det. Med kanaler menes hvor du vil markedsføre deg, f.eks. radio, websider, lokalavis o.l. Sett opp en liten oversikt over mulige kanaler, og tenk godt igjennom hva du har penger til. F.eks. er Facebook billigere og langt mer effektivt enn avisannonsering i lengden, og du “treffer” mange fler på kort tid. Husk bare å oppdatere siden din ofte, og vær litt kreativ i forhold til det du legger ut. Det er da du får mest igjen for det.

4. Økonomisk styring

Sørg for å ha et godt system i forhold til økonomi helt fra starten av. Har du ikke råd til regnskapsfører i starten, så pass på at du loggfører alt av inntekter og utgifter fortløpende. Sørg for å være lønnsom, og ikke “gi” bort produktet/produktene dine grunnet dårlig selvtillit. Følg opp kunder og ikke vær slapphendt. Ikke kjøp inn masse unødvendig stæsj og utstyr før du faktisk trenger det, selv om det er fristende å kjøpe når du får tilbud på ditt og datt du kanskje kan få bruk for “etterhvert”. Skaff deg oversikt over hva ting faktisk koster. Lag et skikkelig budsjett og hold deg til det.

5. Nettside

Har du mulighet og økonomi til å ha din egen nettside, er det kjempebra. Sørg for å skaffe deg kompetanse på oppdaterings-og webpubliseringsfronten, så slipper du å måtte betale andre for å gjøre det for deg hele tiden. Dessuten kan du holde mere styr på din egen nettside, og sørge for at den blir hyppig oppdatert. Må du spørre andre hele tiden, blir det fort til at man føler at man maser, og så lar man det være. Resultatet blir sjeldne oppdateringer og lunken følelse for din egen nettside. Tips: Bruk f.eks. Google Analytics for å holde oversikt med besøksstatistikken på nettsiden din. Det er gratis.

6. Varemerkeregistrering

Ikke alle ville tenke at dette er et viktig punkt, men det vil du først kanskje tenke når noen rapper ideen din, og markedsfører seg i samme bransje som deg. Har du en genial ide og en feiende flott logo bak, kan det være vel verdt pengene å beskytte seg selv i ti år fremover for ca. 2000 kr. hos patentstyret.no. Her kan du også søke etter andre firmaer og finne ut om de har samme navn som deg f.eks, og hvilken bransje de opererer i. Plutselig er det noen som kan ha tenkt det samme som deg, uten at dere vet om hverandre. Da gjelder det å være førstemann til mølla.

7. Din egen sikkerhet

Tenk godt igjennom din egen økonomiske situasjon. Hvordan skal du få satt av penger til pensjon, og hvordan skal du betale skatt, nå som du driver for deg selv? Ofte kan det være lurt å booke seg en times konsultasjon hos en regnskapsfører i forhold til disse tingene, så sover du bedre om natta. Dette er jo også litt avhengig av om du kun driver med firmaet ditt, eller om du har en annen jobb ved siden av. Uansett, prøv å få tak i midler fra Innovasjon Norge o.l. fremfor å skaffe deg gjeld i banken, og sørg for at det du skal selge faktisk selger.

8. Tekst og foto

Sørg for at det du viser frem av bilder og tekst er av god kvalitet. Skrivefeil og dårlige produktbilder setter produktene dine i dårlig lys, og kan igjen resultere i dårligere salg.
Bruk litt tid på å finne et egnet sted for produktfotografering, og kjør gjerne samme stil på bildene konsekvent. Det vil gjøre at alt ser mer ryddig ut. Hvis du synes dette er vanskelig å få til selv, spør noen du kjenner om hjelp. Kanskje noen som har litt interesse for foto eller noen som er god i rettskriving?

9. Nettverk og felleskap

Er du vant til å ha folk rundt deg kommer du sikkert til å savne det etter en stund – garantert.
Tenk godt igjennom hva du kan gjøre for å unngå å bli ensom. Kanskje kan det være et alternativ for deg å finne et kontorfelleskap et sted. Driver du på en måte som gjør kontorfelleskap uaktuelt, sørg for å ha et lite nettverk av mennesker du kan utveksle ideer og erfaringer med, og som du kan treffe jevnlig. Du kan benytte deg av et lokalt reklamebyrå, eller
kontakte START i Vestfold, som blant annet hjelper nystartede bedrifter i gang, gratis. Lignende ordninger finnes muligens i andre fylker også.

10. Vær kreativ!

Jeg har hørt mange si: “Jeg er ikke så kreativ, jeg.” Har full forståelse for det, men samtidig kan de aller fleste tenke løsningsorientert, og finne på lure ting når man har dårlig råd. Det gjelder å bruke de små grå for å fikse så billige løsninger som mulig. Kanskje må du lage skiltet ditt ved veien selv? Eller kanskje må du spørre en venn om hjelp til å lage hyller i “butikken” sammen med deg. Stol på at du har det som skal til for å fikse det meste!

Gå til toppen