Helfoliering av bil – alt du må vite

helfoliering

Unngå slitasje på bilens originale lakk og få akkurat den fargen du ønsker deg. Helfoliering blir stadig mer utbredt og fordelene er mange. Kanskje tenker du å få din egen bil helfoliert – eller kanskje du ønsker å gjøre hele jobben selv. Uansett – har vi her forsøkt å samle det nyttigste av informasjon, og lar få spørsmål gå ubesvart.

Behov/Lønnsomhet

For privat- og næringskunder er ofte behovet for helfoliering ørlite grann forskjellig. Mens private bileiere ofte ønsker en annen farge, et unikt utseende og ikke minst beskytte orginallakken, har ofte næringskunder et behov om farge/design for reklameårsaker.

Næringskunder trenger ofte varebiler relativt kjapt, da bedriften har et umiddelbart behov å dekke. Som regel er bilen tilgjengelig på lager i et lite utvalg standardfarger. Trenger bedriften en blå bil – er da helfoliering et svært godt alternativ. Dog ikke bare grunnet fargen.

En av de viktigste årsakene til at helfoliering lønner seg vil være gjenkjøpsverdien. Når folien fjernes har bilen en “lettsolgt” orginalfarge som appellerer til et større kjøpspublikum, mens bedriften selv har fått utnyttet den gode reklameplassen fullt ut under hele bruksperioden ved å utstyre bilen med ønsket farge, logo, tekst og bilder.

Privatkunder har som oftest et mer personlig forhold til bilen sin, og faller på at man ønsker seg en spesifikk farge/utseende. Kan et slikt valg forsvares øknomisk også for private? Svaret er delvis, ja. Avhengig av hva slags type bil du har, hvor nøye du normalt sett er med vedlikehold, osv, vil man i løpet av en 5 års periode ha spart inn en svært stor del av folieringskostnaden i diverse lakkbehandlinger, forseglinger, poleringer, vask og generelt tidshungrig vedlikehold. Viktigst av alt vil folien nesten totalt eliminere småriper, steinsprut, misfarging og andre naturlige lakk- og bruksslitasjer.

helfoliering

Du kan få akkurat den fargen du selv ønsker deg. Et viktig punkt for både privat- og næringskunder, men langt i fra den eneste fordelen.

Utvalgte fordeler ved helfoliering:

  • Økt gjenkjøps-/bruktverdi
  • Liten/Ingen lakk- og bruksslitasje
  • Lave vedlikeholdskostnader
  • Unik bil i akkurat den fargen du ønsker

Hvordan oppnå best resultat?

Det er flere punkter å tenke på for å oppnå best mulig resultatet vedr. helfoliering. Dette er punkter som er viktig å tenke gjennom på forhånd, da tiden det tar å gjennomføre jobben vil kunne variere mye. Gå gjennom dette med firmaet/personen som skal utføre jobben – slik at det er en felles forståelse hva sluttresultatet blir. En erfaren montør vil enkelt kunne se evt. utfordringer og annet som bør drøftes i forkant.

helfoliering

NB! All dekor må monteres nøye etter folieprodusentens gitte anbefalinger. Dette varierer fra folie til folie og hvilken produsent.

Hvilken originalfarge har bilen?

Den underliggende fargen på bilen legger føringer for hvilket sluttresultat man kan forvente seg. Er bilen hvit, vil ikke en sort/mørk folieringsjobb kunne skjule absolutt alle detaljer. Den underliggende fargen vil kunne sees i hovedsakelig dørsprekker og andre luker/åpninger. Hvor fremtredende dette er avhenger mye av bilmodellen, men det er sjelden sjenerende. De innerste feltene som skinner i gjennom kan selvsagt også folieres, men det krever flere arbeidstimer å gjennomføre.

Derimot hvis bilen originalt har en mørk farge, for eks koksgrå, sort, mørk grønn/rød/blå, eller annet – vil ikke den bakenforliggende fargen i evt. sprekker, åpninger, luker, osv skinne gjennom i fremtredende grad. Man står da fritt til å velge omtrent hvilken som helst foliefarge og vil kunne få et lakklignende resultat ved færre arbeidstimer. Den optimale originalfargen på en bil som skal helfolieres er sort – da oppleves alle kriker og kroker som skygge, selv om bilen er foliert i en helt annen farge (for eks. hvit).

Har bilen lakkert front- og bakfanger, samt speilhus?

Enkelte deler krever mer monteringstid, som for eks. lakkerte front- og bakfangere. Dette er deler som gir store utslag på den totale tiden det tar å helfoliere bilen. Mange biler – da spesielt varebiler har ofte ikke lakkerte fangere, mens personbiler ofte har det. Av de som har, er kanskje bare den øvre delen lakkert.

Hva gjøres med dørhåndtak, emblemer og div. detaljer?

Som hovedregel vil dørhåndtakene fjernes før folien monteres, slik at man oppnår en helhetlig flate uten skjøter. Det letter også monteringen at dørhåndtakene er demontert, men kan på enkelte bilmodeller være en større prosess å få de av. Slike forhold vurderes på forhånd. Samme gjelder diverse emblemer (ofte montert bak på bilen). For å få et helt perfekt resultat blir disse normalt fjernet og det er opp til bileier om de ønskes montert på igjen eller ikke.

Diverse listverk som for eks, vinduslister, horisontale dørbeskyttere e.l., bør gås gjennom på forhånd med montør som skal utføre jobben, men er det enkelt å ta det av – vil dette som oftest være inkludert i prisen. Dette fordi tiden det tar å fjerne/sette på igjen disse detaljene – vil hentes inn igjen ved kortere monteringstid på folien.

helfoliering

Vil man kunne se at bilen er foliert?

Det er fullt mulig å oppnå en lakklignende finish så lenge folien er lagt tilstrekkelig inn i alle glipper, skjøter og åpninger. Dog har hver enkelt bileier forskjellig ønske og behov for hvorfor utføre en helfoliering. Helfoliering kan derfor deles i to forskjellige klasser; standard og premium. Premium innebærer ofte mer tid til demontering og mer tidkrevende finisharbeid.

Jo flere detaljer som kan demonteres før foliering, vil bidra til et enda penere helhetsinntrykk når bilen er ferdig foliert. Enkelte detaljer er dog mer tidkrevende å demontere, og bør derfor gås gjennom med montøren som skal utføre jobben. Avhengig av kundens ønske/forventninger, vil man på enkelte bilmodeller beregne noe ekstra tid til for-/etterarbeid.

Er bilen ny eller brukt?

Både nye og brukte biler vil på lik linje kunne helfolieres. Sluttresultatet avgjøres ene og alene av hvordan bilen allerede ser ut. Småskader, riper, bulker og annet vil også syns gjennom folien – men kan dempes noe ved bruk av en matt foliefarge. Ofte kan forarbeidet på en bruktbil ta noe lenger tid, da det må rengjøres nøye, og enkelte detaljer som bør tas av kan ha satt seg. Dog er det generelt lite som skiller en folieringsjobb på ny og brukt bil.

Hva skjer når folien tas av?

Det gøyeste foruten å legge på folien – er å ta den av igjen når den tid kommer. På samme måte som at en nyfoliert bil er flott å se på, er det også flott når folien er fjernet og bilen under er som ny. Etter å ha vært konservert i flere år, vil det oppleves som at tiden har stått stille. Bilen på bildene under har hatt matt sort folie siden den var ny – deretter fjernet etter 3 år grunnet videresalg.

helfoliering

Akkurat som da bilen rullet ut av butikken som nybil – er lakken fortsatt som ny etter 3 år og 40.000 km på veien både sommer og vinter.

Er folien vanskelig å fjerne?

Alle folier av god kvalitet er laget for å kunne tas enkelt av igjen. Alt som skal til er litt varme, da gjerne fra en varmepistol. Da løser limet seg opp og folien blir elastisk igjen. Tidsmessig tar det ca. 4-6 timer å fjerne all folie på en vanlig personbil. Etter fjerning trengs normalt kun en vanlig vask for å fjerne evt. små limrester, fingermerker, osv.

Helfoliering VS lakkering

Det er viktig å stadfeste at folie ikke er lakk. Man vil kunne få en lakklignende finish hvis jobben er riktig utført, men ikke helt den samme glans, finish og hardhet som lakk. Dog er det ofte bedre å få bruksriper og andre skavanker på folien i stedet for lakken – for folie tar unna mange av de vanlige slitasjene (bortsett fra bulker såklart). Det er også for de fleste uaktuelt å hellakkere en nyere bil for å få en unik farge.

Én av de viktigste grunnene til å helfoliere – i tillegg til utseende/farge – er beskyttelse av bilens originale lakk. En godt utført helfoliering kan forventes å holde seg fin i 5 år, selv om folien i seg selv kan holde glans og farge mye lenger enn dette. Akkurat som med lakk, vil ytre påkjenninger og dårlig vedlikehold være med å forkorte foliens holdbarhet.

Flere og flere bilprodusenter tilbyr kunden å velge matt lakk ved bestilling av nybil, men dette er som oftest dyrere og mindre holdbart enn tradisjonell lakk. Ønsker man en matt bil – vil det i de fleste tilfeller være smartere å velge helfoliering.

Er Plasti Dip et alternativ?

Ja, absolutt – men i likhet med at helfoliering ikke bør sammenlignes med lakkering, bør heller ikke Plasti Dip sammenlignes med helfoliering. Holdbarheten på Plasti Dip over tid er ikke like god som folie, og det er vanskelig å oppnå samme nivå av finish. Ønsker man en blank overflate krever Plasti Dip i tillegg et ytterligere lag med et annet middel.

Prismessig er det rimeligere med Plasti Dip så lenge man har utstyret som trengs for å “lakkere”, men hvis jobben skal settes bort så er ikke prisen nødvendigvis så forskjellig. Det kreves i likhet med alle andre type jobber et godt håndtverk og forkunnskap for å oppnå et bra resultat.

På enkelte ting hvor folie ikke strekker til, kan dog Plasti Dip være et perfekt valg. For eks. felger, speil og plastdetaljer. Så ønsker man å være litt kreativ – kan en kombinasjon av de to være veldig bra.

Hva nå?

Forhåpentligvis har du fått besvart en del spørsmål vedr. helfoliering gjennom denne artikkelen (kanskje har vi glemt noe – det skal godt gjøres å dekke alt). Er det fortsatt noe du lurer på, vil vi svært gjerne høre fra deg. Vi kan helt sikkert besvare dine spørsmål og komme frem til den beste løsningen.

Se hva vi kan tilby

Tittel

Gå til toppen